Vijfjarig Jubileum: Matthijs van der Ven is Onder Invloed


Image

Foto: Tim Knol

Voor Van der Ven, een toegewijde muziekjournalist, is Onder Invloed boven alles een persoonlijk project. In de afgelopen jaren is de onderneming, die begon met de aanschaf van een kleine videocamera, uitgegroeid tot een bekende naam bij muziekliefhebbers en muzikanten in het hele land. Van der Ven laat de muziekkeuze – van Case Mayfield tot Jack Savoretti en Broeder Dieleman- leiden door zijn eigen interesse. Het is een unieke onderneming waarbij nieuwe en oude muziek tegelijk ontdekt kunnen worden.

Bob Dylans Chronicles
Het idee voor Onder Invloed begon in de zomer van zijn afstuderen aan de School van Journalistiek in Utrecht. In een tentje op Sziget las Van der Ven Bob Dylans biografie Chronicles: “Ik hield een lijstje bij met de muzikanten die hij gezien had in New York, of waar hij mee gespeeld had. Dylan bleef maar namen noemen. Toen realiseerde ik me dat dit de manier is, waarop ik van jongs af aan al eigenlijk het liefst muziek ontdek: via de inspiratiebronnen van de muzikanten die ik bewonder.”

“Tijdens mijn afstuderen was ik ook actief bij 3voor12/Utrecht en heb ik stage gelopen bij 3voor12 landelijk, maar ik was op zoek naar een eigen project. Het filmen van sessies waarbij muzikanten hun eigen invloeden laten zien leek me de perfecte combinatie. Ik had nog niet veel ervaring met filmen en dit was eigenlijk de ideale manier om mezelf van alles aan te leren: monteren, filmen, en live-avonden organiseren die daar ook nog bij zijn gekomen.”

“Als ik twee uur per week kan werken, is dat een goede week”
Ondanks alles dat Van der Ven de afgelopen jaren heeft klaargespeeld, inclusief het schrijven van zijn eigen boek op 26-jarige leeftijd, blijkt dat de inspanning van een lang interview hem moeite kost. “Veel mensen zien me alleen als ik normaal functioneer, maar niet nadat ik een sessie heb opgenomen. Dan hoef ik de dag daarna, of zelfs de dagen daarna, niks meer te plannen.”...Lees verder op 3voor12/Utrecht.nl

Geef een reactie

